Titel
Performative Form im ersten Satz von Gustav Mahlers Neunter Symphonie. Eine Diskussion der Deutungen von Erwin Stein, Bruno Walter, Leonard Bernstein und Michael Gielen auf Basis einer Korpusstudie zu 121 Aufnahmen
Abstract
The concept of “performative composition,” guided by his conducting experience, leads Gustav Mahler to implement variable tempo design as a formal principle in the first movement of his Ninth Symphony (1909–10). The Schoenberg student and conductor Erwin Stein, who held Mahler’s conducting in high esteem, argued that the movement’s tempo design, that is, the various tempi employed throughout the movement’s sections, should be oriented toward the main tempo (Andante comodo). A review of comments on this principle by Theodor W. Adorno, Bruno Walter, and Nicholas Cook is complemented by record-ings of the movement by Walter, Leonard Bernstein, and Michael Gielen in a comparative study of over 100 recordings from 1938 to 2019 with respect to tempo design and “performative form.”
Stichwort
main tempoperformance historymacroformal tempo structureperformance analysis
Objekt-Typ
Sprache
Deutsch [deu]
Persistent identifier
https://phaidra.kug.ac.at/o:130780
Erschienen in
Titel
Archiv für Musikwissenschaft
Band
80
Ausgabe
2
ISSN
0003-9292
Erscheinungsdatum
2023
Seitenanfang
127
Seitenende
150
Verlag
Franz Steiner Verlag
Datum der Annahme zur Veröffentlichung
30.03.2023
Zugänglichkeit

Herunterladen

Universitätsbibliothek | Universität für Musik und darstellende Kunst Graz | Brandhofgasse 17/19 | 8010 Graz | T +43 316 / 389-1170